
בניית שיעור המשלב הפעלה
איך לבנות בקלות שיעור עם הפעלה + דוגמא
מפשילים שרוולים ויוצאים לדרך!
בפרק זה אנו נותנים לך את הכלים על מנת להעביר הפעלה אצלך בכיתה בקלות.
פרק זה, מניח את היסודות לבניית הפעלה איכותית לכיתה ומסביר בצורה מפורטת את השלבים השונים כולל דוגמא מוחשית שניתן להעביר בכיתה, עם דוגמא שניתן לעשות בה שימוש כבר בשיעור הבא שלך.
שיעור עם הפעלה הוא שונה במהותו מהשיעור הרגיל שאנחנו מעבירים בכיתה, הוא דורש מיומנויות שונות וההכנה לשיעור כזה שונה גם היא באופן משמעותי, הסרטון מפרט את ארבעת המרכיבים של שיעור עם הפעלה וחשיבותו של כל אחד
- פתיחה
- הפעלה
- דיון
- סיכום
ניתן כלים לבניית שיעור המצליח לגרום לתלמיד לחוות וליהנות מהלמידה ברמה אחרת.
פתיחה: ללא פתיחה טובה, קשה יהיה לחבר את התלמידים לנושא. הם עלולים לאבד ענין כבר בדקות הראשונות ולא לקשר בין ההפעלה לנושא.
פתיחה טובה תגרום לתלמידים להבין במה אנו עוסקים היום, תיצור מוטיבציה להקשבה בהמשך ותפגיש אותם בצורה ידידותית עם הנושא.
לכן חשוב לשים לב לשני הדברים הבאים:
- להשתמש במשפט פתיחה מעניין ומושך.
לדוגמא: משפט מפתיע, כגון : "היום אנחנו הולכים לשכוח כל מה שלמדנו עד היום".
או משפט מאתגר כמו: "היום נעסוק ברעיון שהציל ארבעה נוסעים ממוות בטוח "
או משפט מסקרן, כגון: "היום נעסוק בפעולה פשוטה שרוב האנשים אינם מבצעים ולכן .." - חשוב שהפתיחה לא תהיה ארוכה מידי- כדאי לזכור שמטרתה היא להציג את הנושא בלבד.
הפעלה: החלק החשוב ביותר הוא ההפעלה עצמה. ההפעלה גורמת לתלמידים לחוות , לזכור וליישם אותו בדרך מחוץ לכיתה.
חשוב שההפעלה תעביר את המסר בצורה טובה, תעניין את התלמידים ותגרום להם לחשוב עליה.
בשיעור בינוני התלמידים ממתינים לצלצול ואינם שותפים פעילים בהפעלה.
בשיעור המשלב הפעלה התלמידים מסרבים לצאת להפסקה.
כיצד בוחרים פעילות שתמחיש בצורה הטובה ביותר את העיקרון הנלמד ? כיצד הופכים אותה לפעילות משתפת מהנה ומאתגרת?
כאשר אנו מבצעים הפעלה בכיתה חשוב מאוד שנשמור על כללים נכונים למעבר בין הוראה פרונטלית להפעלה.
קיימות דוגמאות רבות להפעלות וניתן לבצעם בקלות רבה בעזרת אביזרים פשוטים כגון: כסאות, שולחנות, מחק לוח, ונורה.
מדהים יהיה לראות את ההשפעה של השימוש היצירתי באביזרים אלו על התלמידים.
דוגמה להפעלה- משחק הכיסאות
כולנו מכירים את משחק הכיסאות, ע"י שדרוג של המשחק הזה ניתן לבנות הפעלה עם תוכן חברתי ומלמד
שדרוג משחק הכסאות: (דוגמא)
נחלק את הכיתה לשניים, נסדר כסאות כמו במשחק הרגיל (כסא אחד פחות ממספר המשתתפים…), כאשר החצי השני של התלמידים יהיו צופים מן הצד, ההפעלה בנויה כך שבמקום מוזיקה יש סיפור שחיברנו מראש, שכאשר מילה מסוימת מופיעה בו (יוסף, הלך, גלידה וכו'), אז התלמידים צריכים לתפוס כיסא כמה שיותר מהר, וכך עד שנישאר תלמיד אחד בלבד, נבקש מהתלמידים לנסות ולזכור גם את הסיפור עצמו, עכשיו נשאל את התלמידים שהשתתפו במשחק האם הם יכולים לומר לנו על מה היה הסיפור, ככל שהם שרדו במשחק יותר כך הם יזכרו פחות על מה הסיפור דיבר- כי הם היו מרוכזים בלהקשיב למילה הספציפית, לעומת זאת נראה שאלו שצפו מן הצד זוכרים את הסיפור בצורה הרבה יותר טובה, וזה מדגים עד כמה קשה להתרכז בכמה דברים בו זמנית, לתלמיד שנשאר אחרון נאמר שההתיחסות הכוללת שלו טובה, עכשיו נהפוך את התפקידים (עם סיפור שונה), כדי שהתלמידים ירגישו את ההבדל כאשר הם בצד השני
חשוב שתוך כדי הפעלות תמיד נעשה את החיבור בין ההפעלה או המשחק לבין העקרון אותו אנו מעבירים, לדוגמא : "כמו שעכשיו אתם לא מצליחים להתרכז בשני דברים כך גם בכביש קשה מאוד להיות מרוכז בשני דברים בו זמנית, וכדי להצליח הייתם צריכים להיות מודעים לכל הגורמים, כך גם בכביש עליכם להיות מודעים לכל הגורמים שיכולים לסכן אתכם."
השלב השלישי הוא הדיון.
שלב זה הינו מורכב ומחייב מיומנויות פשוטות . נאמר על נושא זה מספר מילים ונרחיב על כך בע"ה בסרטון מיוחד שנקדיש לכך:
בדיון טוב, המורה אינו לוקח צד אלא מהווה גורם נייטראלי.
דיון חייב להיפתח בשאלה מעוררת חשיבה. ללא שאלה מעין זו, ערך הדיון יורד.
רצוי, בזמן הדיון להשתמש בטוש ובלוח ולכתוב את דברים הנאמרים בכיתה. רצוי שכל משתתף יראה שדבריו זכו להתייחסות מצד מנחה הדיון. יש לכתוב את כל הנאמר על ידי המשתתפים.
בזמן כתיבת הדעות יש להקפיד על כך שאף אחד מהמשתתפים עדין אינו מביע את דעתו על הנאמר אלא ממתין לסיום סבב הכתיבה.
סיכום: חשוב מאוד לסכם את הפעילות ומה שלמדנו ממנה כדי שהתלמידים יידעו לעשות את החיבור בין החוויה לידע המעשי שייזכר אצלם, בסיכום יש לספר על מה שעשינו בפעילות- ולרענן את הזיכרון, לשמוע מהתלמידים את ההתרשמויות והחוויות, ולקבל פידבק האם ההפעלה אכן השיגה את יעדיה, לאחר מכן יש לחבר את ההפעלה עצמה לנושא הנלמד (בנוסף לזה שגם במהלך הפעילות עצמה חיברנו בין הדברים) ולהסביר כיצד הדברים דומים
חזרה לעמוד חומרי הדרכה ומידע.