
מדריך לפעילות קצרה עם השפעה גדולה
אנו רוצים לברך אותך על כך שבחרת לקחת יוזמה, ובחרת לפעול בצורה יעילה ואפקטיבית ולקדם את הצלחת הקבוצה.
קבוצה מורכבת ממשתתפים מגוונים ויכול להיווצר מצב בו לא תהיה תקשורת או קשר בריא בין חברי הקבוצה ..
הפעילות יכולה לגבש את הקבוצה, ולהפוך אותה לבית חם וחברתי , עם קשרים חברתיים חזקים .
אם אתה שואל את עצמך אם יש צורך בניסיון או כשרון בהעברת הפעילות?
התשובה היא –לא. ישנן פעילויות אותן כל אחד יכול ליצור .פעילויות פשוטות ומהנות, בהם אין צורך בכישרון, בניסיון בהעברתם ,ואף לא באמצעים מסובכים והשקעת זמן ומאמץ בהכנה .
מה זה בכל זאת דורש?
כדי ליישם את העקרונות ליצירת פעילות מוצלחת ,יש תחילה לזהות או לצור הזדמנות למפגש, בו ניתן להפעיל את הקבוצה . הזדמנות בה רב הקבוצה או כולה נוכחת במפגש ומגיעה מתוך רצון .
ישנן הזדמנויות רבות למפגש. יש לזהות את ההזדמנות ולדעת כיצד להפוך אותה למקפצה למטרות שלכן ולא לתת לה לחלוף או לחמוק.
לדוגמא: אחת ההזדמנויות למפגש וליצירת קשר בין המורים היא ההפסקה , זהו הזמן בו המורה בד"כ מבקר בחדר המורים ופוגש עמיתים למקצוע.
הבעיה היא שההפסקה הינה זמן קצוב . על המורה להספיק להגיע לחדר המורים לענות בדרך לשניים שלושה תלמידים על בקשות או שאלות , להכין לעצמו כוס קפה, לעיתים אף לאכול כריך , ובמקרה הטוב להספיק להתכונן לשיעור הבא כך שההפסקה הופכת למרוץ בפני עצמו ולא מהווה פסק זמן, להירגע ולהחליף כוחות , ובטח לא ליצירת מפגש מעמיק עם מורים אחרים .
כאשר יודעים לנצל נכון את ההפסקה ויוצרים את הפעילות המתאימה ,מצליחים לתת למורה במתנה את הרוגע והזמן הדרוש לו לפסק זמן , המורה מתמלא בכוחות ורוגע ,פוגש ויוצר קשרים חזקים עם עמיתיו לצוות, ועל כך הוא יהיה אסיר תודה ומלא הערכה .
ישנן הזדמנויות רבות נוספות בהן נוצרים מפגשים כאלה,כדאי לאתר את ההזדמנויות הקיימות ולנצל אותן לפעילויות קצרות ופשוטות .
כך לא צריך להשקיע מאמץ וליצור את המפגשים אלא מנצלים את המפגש הקיים, מקל על החיים העמוסים והופכים את הרגעים הללו לאפקטיביים ובעלי ערך ומשמעות .
כדי להפוך את המפגשים הקצרים להזדמנות לפעילות מוצלחת יש לעבוד על פי כמה עקרונות מפתח פשוטים ולדעת להוציא מתוכם את התכנים הנכונים:
מה הסודות לפעילות קצרה בעלת השפעה גדולה ?
אפקט ההפתעה
העיקרון הראשון- אפקט ההפתעה.
נסו להיזכר מתי הערכתם את מה שעשו למענכם ? אם זה ישיבת צוות שבמנהל הביא כיבוד בלי שציפיתם, או הילדים או בן זוגכם שסידרו את הבית בהפתעה.
בדרך כלל כאשר מקבלים ערך מעבר לציפיות מופתעים לטובה ומרגישים אסירי תודה.
כאשר תפתיעו על ידי נתינת יותר ערך מהצפוי ,יעריכו ויוקירו אתכם יותר .
כאשר אדם מקבל יותר ממה שהוא מצפה הוא מרגיש שקיבל מתנה ובד"כ זה גורם לו לשתף פעולה ולהעריך יותר את המפעיל ואת הפעילות.
איך מפתיעים מבלי שזה יפגע בתכניות של המשתתפים ?
אין הכוונה להפתיע בעצם קיום הפעילות ,לעיתים דווקא כאשר המשתתף יודע שעומדת להתקיים פעילות הוא מתכונן לכך נפשית ,ומתפנה מעיסוקיו.
כיצד מתבטא אפקט ההפתעה?
אפקט ההפתעה יכול להתבטא בחדר עצמו או בסוג הפעילות .
לדוגמא- ניתן ליצור שינוי שיפתיע כבר מהרגע בו הם נכנסים לחדר- חלל מסודר שונה מהרגיל (שולחנות כסאות וכו') ,אפשר להשתמש באביזרים לקישוט (מפות על השולחנות, פרחים , חלוקי נחל, פירות או כל חפץ אחר על השולחנות). גם אופן הפעילות והתכנים יכולים להפתיע ולשבור שיגרה .
עקרון ההרחקה
אם רוצים ליצור חוויה שתלך עם המשתתף לאורך זמן ותהיה משמעותית לו , כדאי להשתמש במשחק ששובר את השגרה.
משחק יכול להעביר מסרים בצורה חזקה אף יותר מאשר לימוד , דף עבודה או הרצאה על נושאים חשובים.
כאשר בונים את המשחק נכון הוא מעביר מסרים עמוקים ומפעיל את כולם גם את ה"כבדים". משחק שובר את האווירה ויוצר הרחקה מהנושא וכך ניתן לעסוק בנושאים עמוקים וחשובים מתוך הנאה וחוויה ובזמן קצר לצאת עם הרגשה חזקה . דברים יכולים להתבהר או להיצבע באור אחר כאשר עושים זאת דרך משחק ובצורה נכונה. מספיק זמן קצר לחוויה גדולה ומשמעותית.
ישנם נושאים חברתיים רבים העולים תוך כדי משחק וכדאי לשים לב ולהשתמש בהם כדי לחזק את הקשרים ועלות אותם לרמה הבאה.
עקרון העיקר והטפל
כיצד להפוך את הפעילות למשמעותית ולהשיג גיבוש ואווירה טובה? לעיתים כאשר מנסים לעבוד ישירות על היחסים על בעיות או על קשיים נוצרות התנגדויות והדברים המטרידים והעמוקים יותר בד"כ מושתקים ולא נותנים להם מקום. ולכן ,כשרוצים לפתוח פתח לעבודת עומק ולעלות ברמת היחסים בצוות לעיתים דרך הטפל מגיעים לעיקר .
המטרה היא לשדרג את היחסים בקבוצה .לעיתים כאשר יש נושא מסיח ולא מצהירים על הנושא בריש גלי משיגים תוצאות גדולות יותר בשדרוג היחסים. דרך זו לעיתים עדיפה ואמיתית יותר .
כיצד לא מפספסים את העיקר?
כדי שהפעילות תהיה משמעותית כדאי לבחור נושא בעל ערך , הנושא יכול להיות קשור למעגל השנה ,לאירועי בית הספר או למתרחש בקבוצה .
כאשר יש נושא ברור לפעילות המיקוד עובר לנושא וכך בדלת האחורית הקבוצה מקבלת את העיקר – גיבוש ,האווירה והיחסים בין החברים לקבוצה.
המשתתפים יוצאים בתחושה שקיבלו ערך ובדרך אגב ,הקשרים ביניהם התחזקו דרך הפעילות .
המשחק דורש מיומנויות שונות וניתן לגלות במשחק כוחות חיוביים של המשתתפים ולנתב אותם לטובת הצוות .
"אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה" (אפלטון)
מטרה משותפת
כיצד בוחרים את המשחק הנכון?
ישנם משחקים ופעילויות רבות שניתן לעשות אך לא כולם יחברו בין המשתתפים ויעבדו על הדינמיקה הקבוצתית , חלקם אף יכולים ליצור פערים ,תחרות וקנאה בין המשתתפים . לכן יש לבחור את הפעילות הנכונה ביותר לקבוצה שלך היוצרת חיבור ולא מדגישה את הפער.
כיצד יוצרים חיבור?
מטרה משותפת ברורה וזהה לכל המשתתפים בפעילות יוצרת העצמה של המשתתפים וחיבור ביניהם .
לכל פעילות או משחק יש מטרה .כדי להפוך את המשחק לחברתי יש לגרות את המשתתפים לעבוד יחד ואת זה ניתן לעשות על ידי מטרה משותפת המחברת בין המשתתפים .
רצוי להפכה למטרה של כולם. לדוגמא: בכדורגל המטרה של כל הקבוצה להבקיע גול (זה לא אומר שכולם צריכים לעשות את אותו התפקיד לשם כך..) לא משנה מהי מטרת המשחק, יש לדאוג לכך שהמשחק יפעיל את המשתתפים ויעבוד על היחסים והאווירה בקבוצה .
יש לזהות את המטרה בה מתמקדים ולהפכה למשותפת לכלל המשתתפים .
עקרון המוגבלות בזמן.
בפעילות קצרה אין זמן למשתתפים לעבור תהליך של שבירת קרח ולמפעיל אין זמן לרתמם בקצב איטי. אם לא רותמים אותם מהרגע הראשון, הפעילות עלולה להתפספס.
כדי שהמשתתפים יירתמו לפעילות כבר מהרגע הראשון הפעילות צריכה להיות מאתגרת, מעניינת ובעלת משמעות עבורם.
אחד הדברים המכניסים עניין וגורמים לכל אחד להרגיש תורם ובעל משמעות הוא ,עקרון המוגבלות בזמן –
מוגבלות היא גורם מפעיל . כאשר אדם מרגיש שאם הוא לא יעשה כעת פעולה הוא עלול לפספס משהו , הוא בד"כ יעשה כל שיוכל כדי לא להפסיד .
כאשר קוצבים בזמן את המשימות בפעילות יש לקצוב זמן לא רק למשך הפעילות אלא גם למשימות בתוך הפעילות
כיצד קוצבים זמן לפעילות?
לאחר שמזהים מהי מטרת המשחק או הפעילות אותה בחרת לעשות כדאי לקבוע זמן המתאים לכל חלק בפעילות ולהכריז עליו כזמן יעד בו עליהם לבצע את המשימה
כדי שהמשתתפים יחוו הצלחה ניתן להחליט על טווח של זמן לכל חלק בפעילות .
לדוגמא : אם המטרה היא לזהות את הכתוב על פאזל כאשר הוא מורכב , ניתן להחליט שזמן השיא הוא 4 דקות לבניית הפאזל וזיהוי המשפט וזמן המינימום הוא 6 דקות..
כאשר המשחק קצוב בזמן , הדבר מכניס עניין ומתח ומעלה את המוטיבציה להצליח להשיג את המטרה.
אינטראקציה
אחד הדברים הקריטיים להצלחת פעילות היא השתתפות הצוות . אף אחד לא רוצה לעמול על פעילות, לתכנן ולהזמין את המשתתפים ולבסוף לגלות שחלקם יושבים ללא מעש או עוסקים בדברים אחרים בזמן הפעילות.
כיצד גורמים למשתתפים לקחת חלק פעיל?
כאשר המשתתפים מרגישים שיש משמעות וחשיבות להשתתפותם הם ירגישו מחויבים יותר וקיימת סבירות גבוהה יותר שייטלו חלק בפעילות.
כיצד יוצרים פעילות עם תחושת משמעות לכל משתתף?
רצוי לבנות בכל פעילות אותה בוחרים משימות המחייבות את המשתתפים ליצור אינטראקציה בניהם ,
ליצור נקודות חיבור או אפילו תלות של הצלחת המשימה בהשתתפותם.
לדוגמא: את הפאזל השלם על כל הקבוצה להחזיק ולהעבירו לשולחן המנצחים..
פעילות היוצרת נקודות מפגש או תלות בין המשתתפים מחייבת אותם ליצור אינטראקציה ושיתוף .
ישנם פעילויות רבות אותם ניתן לעשות כדי לגבש וליצור אווירה טובה כאשר עובדים על פי העקרונות הללו הפעילות תהיה מנוצלת ותביא את הקבוצה לרמה הבאה.
לקבוצה יש כוח והיא בעלת השפעה כאשר יש חיבור בין חבריה והם עובדים יחד. הקבוצה בעלת כח ויכולת להשפיע ככל שהקבוצה יותר מגובשת חבריה ירגישו טוב יותר ירצו לתרום ולעשות את עבודתם במסירות רבה יותר ו לבצע את הייעוד שלהם בצורה טובה יותר.
כדי להגיע לדינמיקה קבוצתית טובה ולהוציא את הכוחות החיוביים מכל חבר בקבוצה כדאי לשים לב במהלך הפעילות לתכנים הקבוצתיים העולים דרך הפעילות , ישנה דרך ואמצעים לשים לב ולהשתמש בתכנים קבוצתיים גם מבלי להיות מנחה קבוצות מוסמך.
חזרה לעמוד חומרי הדרכה ומידע.